Tuesday 22 February 2011

Syukur Seorang Wanita

Subuh yang hening begini…
Seorang wanita sujud padaNya
dengan esakkan tangis pilu
penuh penghambaan
“Ya Allah sejak dulu hingga kini
aku memujiMu… Kau mengujiku
hinggakan aku pasrah dengan ujianMu.

Aku melakukan setiap kebajikan dengan harapan
Kau membalas cintaku
dari dulu hingga kini aku diuji olehMu
aku tidak kuat Ya Allah!
menghadapi ujian dariMu dari segenap penjuru…

Ya Allah berilah aku ketabahan
hadapi ujianMu ini.

Ya Allah berilah aku peluang untuk melakukan
segala kebajikan yang Kau sukai
sebelum aku bertemu denganMu
tolonglah Ya Allah! Tolong Perkenankan!

Biarpun sekelumit cinta yang Kau balas
akulah hambaMu yang paling bertuah dan bahagia.

Kini baru aku faham
mengapa Kau uji aku begini hebat!
Kalau diberi pilihan ujian atau nikmat ilmu yang diberi
aku redha dengan ujian yang Kau beri jika dibandingkan
dengan nikmat ilmu tanda kasih dariMu untukku.

Syukur aku Ya Allah!
Syukur aku kerana dipilih untuk diuji dan
diberikan nikmat ilmu tiada batas untuk aku
mengutip dan menyebarkannya sebelum aku
bertemu denganMu!

Karya:  Ummu Sal
4 Jan 2011

No comments:

Post a Comment