Tuesday 22 February 2011

Kemurungan Roh

Roh begitu
payah hendak
tingggalkan
jasad yang
telah didiami
separuh abad
lamanya.

Payah... begitu payah
sakit yang ditanggung
melebihi  sakit jasad

Memang mereka melihat
sakitnya jasad amat menakutkan
tapi derita sakitnya roh lagi
tak terperi sakitnya!

Dalam kesakitan jasad
diajar dengan kalimah
Lailahaillah
berulang-ulang kali
tapi kenapa jasad
tidak mahu mengikuti
kalimah yang boleh
membawanya
ke Syurga?

Duhai jasad
ikutlah kalimah
suci yang boleh
membawaku
ke Syurga
Aku ingin ke Sana!
Ke Sana bertemu
dengan Tuhanku
Tapi macam mana?
Mana  mungkin?
Selama aku
bersamamu
kau tidak mahu
Bersujud padaNya
Membaca KalamNya
Mematuhi perintahNya
Menjauhi laranganNya
sekarang semuanya
sudah terlambat…
Aku roh yang malang!

Biarpun aku
tak mahu keluar
dari jasad
yang derhaka ini
aku kena akur
dengan perintah
Tuhanku
selamat tinggal
Jasad yang
derhaka!
Celaka
nasibku!
nasibmu jua!

Aku tempah tiket ke Syurga
kau sengaja nak ke Neraka
sekarang kau dan aku
rasailah
azabnya seksa kubur!
azabnya seksa neraka!
 Akibat kedurjanaan kau
tapi bukan kehendakku
kerana asal kejadianku
aku  ingin patuh kepada Tuhanku!

Karya:  Ummu Sal (31.1.2011)
             

No comments:

Post a Comment