Tuesday 22 February 2011

Kembarku Insaflah!

Aku malu pada Tuhanku
kerana telah berjanji  setia
memikul tanggungjawab
sebagai seorang khalifah
dengan janji setia itulah
aku ditiupkan ke jasadmu
tika itu kau berusia
empat bulan kandungan si ibu.

Aku malu!
tersangat malu!
Pada Yang Maha Pencipta
kejadian asalku bilamana kembarku
derhaka pada Tuhanku.

Hinakah kau bila bersujud padaNya?
Sedangkan di alam roh aku bersujud padaNya
malangnya kau! Sedihnya aku!

Tahukah kau kembarku
tika kau
ditimpa kemalangan ngeri
kau kesakitan!
Tapi aku lebih sakit daripada itu!
Aku tidak bersedia lagi hendak
berjumpa Maha Pencipta kejadian asalku.

Aku bersyukur kerana
diberi kesempatan untuk
kembarku bertaubat!

Ketika di wad hospital
kulihat tergenang air matamu
menanggung kesakitan
mulutmu tidak henti-henti
menyebut nama Tuhanku.
kau tahu kembarku
aku menangis penuh syukur
damainya  aku tika itu!
Tenangnya aku!
Syukur aku pada Tuhan tidak terhingga
ada hikmah kau ditimpa kemalangan itu..

Tapi kebahagianku tidak lama
cuma saat itu saja kau bertaubat
bila kau sembuh
kau dah lupa lagi
kau lalai
kau gembira semahumu!

Aku
 kau penjarakan
dalam keperitan !
Dalam kekecewaan!

Hari-hari kau ceria
dalam dunia kelalaian
yang kau ciptakan sendiri
sedangkan aku
merintih setiap saat
aku malu kembarku untuk
bertemu Tuhan
jika ditakdirkan dalam
keadaan kau begini!

Justeru  yang aku harapkan darimu
agar kau
bertaubat
Insaf
mencari hidayah!
kerana penawar untukku yang sengsara ini
adalah sujudmu pada Tuhanku yang
menjadikan asal usulku dan dirimu.
ingatlah sumpah setia kita
kepadaNya!

Karya : Ummu Sal (26.1.2011)

No comments:

Post a Comment